• ducati-gent-header-juli-2015-05.png
  • ducati-gent-header-april-2016-07.png
  • ducati-gent-header-juli-2015-01.png
  • ducati-gent-header-april-2016-02.png
  • ducati-gent-header-april-2016-06.png
  • ducati-gent-header-juli-2015-04.png
  • ducati-gent-header-april-2016-01.png
  • ducati-gent-header-april-2016-04.png
  • ducati-gent-header-april-2016-05.png
  • ducati-gent-header-april-2016-03.png
  • ducati-gent-header-juli-2015-02.png
  • ducati-gent-header-juli-2015-03.png

  Ducati Multistrada haalt de 100.000 eenheden

Borgo Panigale (Bologna, Italië), 17 september 2019 - Zestien jaar na de eerste Multistrada van de assemblagelijn rolde, heeft de familie nu de mijlpaal van 100.000 motorfietsen bereikt. Multistrada nummer 100.000, een Pikes Peak versie van de 1260 met een gepersonaliseerde lasermarkering op de kroonplaat, werd door niemand minder dan Claudio Domenicali, CEO van Ducati, persoonlijk overhandigd aan Dave Hayward - een Duitse Ducatista die zijn Multistrada bij de dealer in Düsseldorf had besteld.

Ducati's multifunctionele motorfiets is altijd al technologisch geavanceerd geweest. In 2010 was de Multistrada de eerste motorfiets met riding modes, het systeem dat het karakter van de motorfiets zelf verandert. Inderdaad, in de slogan voor de reclamecampagne was te lezen: "vier motorfietsen in één". Met de D|Air versie, geïntroduceerd in 2014, bood Ducati de eerste motorfiets aan met een systeem dat in contact staat met een speciaal jasje dat is uitgerust met een airbag. In 2015 werd het de eerste motorfiets op de markt gebracht met een motorblok met variabele timing: de Testastretta DVT (Desmodromic Variable Timing).

En naarmate de technologie evolueerde, evolueerde ook de betrouwbaarheid. Steeds langere en strengere ontwikkelingstests werden toegepast. Productieprocessen en materialen werden verbeterd, numerieke simulaties aangescherpt, waardoor de Multistrada 1260 en 950 tot ongekende betrouwbaarheidsniveaus werden gebracht. Tegenwoordig hebben alle motorblokken in de familie een klepspeling controle van 30.000 km - drie keer zoveel als de eerste versie.

Met maar liefst 7 versies is de Multistrada-familie van vandaag nog nooit zo compleet geweest: twee motorfietsen van 950 cm³ (113 pk) en vijf motorfietsen van 1260 cm³ (158 pk).

De nieuwe Multistrada 950 - ook verkrijgbaar als S versie - werd in 2019 gepresenteerd en is ontworpen om de Multistrada prestaties binnen ieders bereik te brengen en tegelijkertijd de veelzijdigheid te maximaliseren, mede dankzij het 19''-voorwiel.

De meest recente interpretatie van het oorspronkelijke multifunctionele sportconcept, de Multistrada 1260, combineert het comfort en het laadvermogen van een multifunctionele motorfiets met bandenmaten, wielen en remmen die typisch zijn voor sportmotoren. Uitgerust met Öhlins vering, gesmede wielen en een carbon einddemper, biedt het Pikes Peak model maximale sportprestaties.

Voor de avonturiers heeft Ducati de Multistrada 1260 Enduro ontwikkeld, ontworpen voor het zwaarste terrein en de langste ritten dankzij de 30 liter tank, de ophanging met lange veerweg, de 19'' voorvelg en natuurlijk de slijtvaste spaakwielen.
 
De ontwikkeling is in volle gang en in 2021 zal de Multistrada familie met de tweecilinder 1260 en 950 motorfietsen zich uitbreiden met een specifiek V4 motorblok.

Multistrada mijlpalen

  • 2003 Multistrada 1000 DS
  • 2005 Multistrada 620
  • 2007 Multistrada 1100
  • 2010 Multistrada 1200
  • 2012 Multistrada Pikes Peak
  • 2015 Multistrada 1200 DVT
  • 2016 Multistrada 1200 Enduro
  • 2016 Multistrada 950
  • 2018 Multistrada 1260
  • 2019 Multistrada 1260 Enduro

doc

newsletter

banner maintenance